آخرین اخبار
کد مطلب: 80412
با وجود گذشت چهار ماه از ثبت نام؛
يارانه جامانده‌ها واريز نشد/ سازمان هدفمندي پاسخ نداد!
تاریخ انتشار : 1393/06/02 17:33:25
نمایش : 3388
با وجود گذشت چهار ماه از ثبت نام مجدد براي دريافت يارانه نقدي همچنان مشکلات دريافت يارانه براي تعدادي از متقاضيان وجود داشته و کسي در سازمان هدفمندي حاضر به رفع ابهام نيست سازماني که سايت و سخنگو دارد اما انگار ندارد.
   
به گزارش سلام لردگان به نقل از ايسنا، درحالي از بيستم تا بيست و نهم فروردين ماه سال جاري زماني براي ثبت نام دريافت يارانه تعيين شد و فرم هاي مربوطه در سايت رفاهي قرار گرفت تا متقاضيان با تکميل آن در ليست ماهانه دريافت کنندگان 45 هزار و 500 تومان قرار گيرند که به مانند اغلب پروژه هاي اين چنيني در نهايت تعداي ناراضي و دست خالي برگشتند. در عين حال که تعداي هم ثبت نام کردند اما در ادامه يارانه اي به حساب آن ها واريز نشد.

 

 

در کنار ايرادات وارده کارشناسان به طراحي پرسشنامه و خلاءهاي موجود در آن، اين فرم ها در فاصله محدودي تا زمان آغاز ثبت نام به دست رسانه‌ها رسيد و توضيحات جامع و واضحي در مورد چگونگي تکميل آن ارائه نشد به طوري که با باز شدن سايت رفاهي براي مراجعه و ثبت نام، بسياري از متقاضيان حتي در پر کردن اين پرسشنامه ها با مشکل مواجه شده و نمي دانستند که بايد به چه نحوي در مورد آن اقدام کنند. آن هم در شرايطي که هر خانوار تنها يک روز براي اظهار مشخصات خود زمان در اختيار داشته و هر گونه خطايي قابل بازگشت نبود.

 

 

اين در حالي است در ادامه، روزهاي 30 و 31 فروردين ماه به عنوان مهلتي براي کساني که از ثبت نام به هر دليلي جامانده بودند تعين شد تا اسامي خود را وارد کرده و از سويي ديگر کساني که تمايل داشتند مي توانستند انصراف خود را از ثبت نام انجام شده اعلام کنند. در عين حال که با درخواست متقاضيان در 31 ارديبهشت ماه بار ديگر اين مهلت در اختيار افراد متقاضي قرار گرفت تا بتوانند برخي تغييرات را در اطلاعات ثبت شده اعمال کنند.

 

 

بر اين اساس سازمان هدفمندي‌ يارانه‌ها در اطلاعيه‌اي رسما اعلام کرد که کليه کساني که در مرحله دوم اجراي قانون هدفمندي‌ يارانه‌ها ثبت نام کرده و به دليل يکي از وقايع چهارگانه تولد، فوت، ازدواج و طلاق متقاضي دريافت اين تغييرات در سامانه رفاهي هستند مي توانند با در دست داشتن اسناد و مدارک معتبر با مراجعه به دفاتر پليس +10 نسبت به ثبت تغييرات اقدام کنند.

 

 

همچنين اعلام شد که آن دسته از هموطناني که به دلايل مختلف از جمله (محجوريت، فقدان سرپرست، عدم صلاحيت سرپرست خانوار و ...) متقاضي تغيير سرپرست خانوار خود هستند نيز مي توانند پس ازمراجعه به فرمانداري محل سکونت خود و طي مراحل قانوني نسبت به تغيير سرپرست خانوار در دفاتر پليس +10 اقدام کنند.

 

 

اما اعمال اين تغييرات در حالي بود که از سوي سازمان هدفمندي يارانه ها اعلام مي شد افرادي که به هر دليلي از ثبت نام جامانده و در 30 و 31 فروردين ماه اطلاعات خود را وارد نکرده اند انصرافي محسوب شده و نمي توانند ثبت نام کرده و يا در زمان اعمال تغييرات در اين مورد به سايت مراجعه کنند به گونه اي در نمونه اي بارز هنگامي که در يکي دو روز ابتدايي ثبت نام هنوز تکليف زوج هاي جوان به درستي مشخص نشده و نمي دانستند که براي جدا کردن خود از خانوارها بايد چگونه اقدام کنند در اخباري اعلام شد که بايد دست نگه داشته و بعد از پايان ثبت نام تکليف آنها مشخص مي شود اما در ادامه و در حالي که بسياري نسبت به ثبت نام همراه خانواده هاي خود اقدام نکرده بودند اعلام شد که بايد زوجين همراه خانواده هاي خود دراين مورد اقدام مي کردند تا بعد از زمان ثبت نام بتوانند از خانواده هايشان جدا شوند.

 

 

براين اساس بسياري از زوج هاي جوان فرصت را از دست رفته دانسته و خود را جزو انصراف دهندگان اجباري تلقي کردند اما اين در حالي بود که بعدها مشخص شد که نه تنها اين افراد که هيچ گونه ثبت نامي انجام نداده بودند بلکه تمامي کساني که از خانوارهاي خود جامانده و تعداد افراد خانوار با تعداد ثبت شده برابر نيست نيز مي توانند به فرمانداري ها مراجعه کرده و بار ديگر به ليست يارانه بگيران بازگردند.

 

 

با اين حال اکنون با گذشت چند ماه از اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها هنوز مشکل بسياري از متقاضيان دريافت يارانه که بخش زيادي از آنها را نه افراد ثروتمند بلکه متوسط و يا حتي ضعيفي که دولت بارها نسبت به عدم قطع يارانه آنها تاکيد کرده است تشکيل مي دهند حل نشده است. به طوري که سرکشي به فرمانداري و يا پليس+10 همچنين اعلام آنها به رسانه ها بيانگر بخشي از اين مشکلات است که در ادامه به برخي از مسايل پيش روي متقاضيان اشاره خواهد شد.

 

 

به سه قلوهايم يارانه نمي دهند

 

 

يکي از مراجعين مردي است که به گفته وي سه قلوهايش در 31 فروردين ماه سال جاري يعني آخرين روز مهلت ثبت نام جاماندگان دريافت يارانه بدنيا آمده اند و شناسنامه هايشان را دوم ارديبهشت ماه گرفته است.

 

 

وقتي که براي دريافت شناسنامه مراجعه کرده مسوولين ثبت احوال به او اطمينان داده اند که به طور خودکار از طريق اين سازمان نام کودکان وي نيز به ليست يارانه بگيران اضافه شده و حداکثر تا سه ماه ديگر يارانه آنها نيز به حساب سرپرست خانوار واريز مي شود. اين فرد بازهم براي اطمينان به پليس+10 مراجعه کرده و آنها نيز بعد از چک مدارک عنوان کردند که اسامي ثبت شده و يارانه سه قلوهايش با يارانه خردادماه به حساب وي اضافه مي شود.

 

 

اما او که با گذشت چند ماه، از دريافت يارانه فرزندانش نا اميد شده است به محل فرمانداري مراجعه تا موضوع را پيگيري کند که مسوولي به وي مي گويد از بهمن ماه تاکنون نوزادان را ثبت نام نمي کنيم و فعلا در اين مورد تصميمي وجود ندارد و وي با برخي پاسخ هاي نامعقول ديگر بدرقه مي شود!

 

 

پدر سه قلوها اين را هم گفت که هرچند 45 هزار و 500 تومان رقم قابل توجهي نيست اما براي شرايط فعلي من مهم و حياتي است و در وضعيت طاقت فرساي فعلي مي تواند بخشي از هزينه هاي ما را پوشش دهد از سويي ديگر با اين وضع که ما از کوچکترين حمايتي محروم شده ايم چگونه انتظار افزايش جمعيت وجود دارد؟

 

 

به گفته اين فرد، وي براي برطرف شدن مشکلش تاکنون بيش از 40 نامه به مراجع مرتبط و غير مرتبط فرستاده اما جوابي دريافت نکرده است.

 

 

 

يارانه نوزادم واريز نمي شود

 

 

اما مشکل عدم دريافت يارانه کودکان تنها مختص يک يا دو نفر نبود بلکه بودند والدين ديگري که چندماهي از بدنيا آمدن فرزندانشان مي گذشت و هنوز يارانه آنها به حسابشان واريز نشده بود.

 

 

مادري عنوان کرد که فرزندش ارديبهشت ماه به دنيا آمده و با وجود اينکه به آنها اعلام شده که به زودي يارانه فرزند تازه بدنيا آمده نيز به حسابشان واريز مي شود اما هنوز اين اتفاق نيفتاده است. و يا اينکه مردي گفت که بعد از چند بار به فرمانداري مراجعه کرده اما به وي گفته اند فعلا سايت باز نمي شود اما درآينده فرزندش ثبت نام خواهد شد.

 

 

با اين وجود بودند خانواده هايي که يک تا دو ماه بعد از بدنيا آمدن فرزندشان يارانه آنها نيز بدون مراجعه به فرمانداري و يا پليس +10 به حساب آنها واريز شده است.

 

 

يارانه کودکان واريز مي شود

 

 

به گزارش ايسنا، درحالي برخي خانوارها نسبت به دريافت يارانه کودکان خود گله مندند که چندي پيش نوبخت-معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور- در پاسخ به انتقادي مبني بر اينکه مسوولان سازمان هدفمندي يارانه ها اعلام کرده‌اند براي پرداخت يارانه متولدان جديد در چند ماه گذشته تاکنون اعتباري ندارند و آنها را فعلا ثبت نام نخواهند کرد، تاکيد کرد که اگر اين را مسوولان اين سازمان بيان کرده باشند رد مي کنم.

 

 

وي اين را هم يادآور شد که سازمان هدفمندي يارانه ها، اطلاعاتش را بر اساس رويدادهاي چهارگانه تکميل مي کند و ما نيز قطعا براي پرداخت يارانه همه آنان اقدام مي کنيم و مشکلي در اين خصوص نداريم اما درست نيست که اين اطلاعات هر لحظه دستخوش تغيير شود بلکه بايد هر از گاهي اطلاعات دريافتي از خانوارها را دريافت و روزآمد کنيم تا يارانه ها متناسب با آن پرداخت شود.

 

 

نوبخت حتي در پاسخ به اين پرسش که آيا معوقه يارانه متولدان جديد نيز پرداخت مي شود، اين اطمينان را داد که قطعا همه مواردي که پيش بيني شده و حقي براي خانواده ها است پرداخت مي شود و هيچ حقي ضايع نخواهد شد.

 

 

زوجهاي جامانده يارانه نگرفتند

 

 

 

اما گروه ديگري که از دريافت يارانه جامانده اند زوج‌هاي جواني هستند که در زمان ثبت نام به دليل اخبارهاي پراکنده تکليف خود را ندانسته و نتواستند اعلام نياز کنند.

 

 

زوجه‌اي مي‌گويند بعد از اينکه همراه خانواده خود ثبت نام نکردند براي حل شدن مشکلشان به پليس+10مراجعه و نسبت به حل موضوع اقدام کردند که اين مرکز نيز حدود 30 هزار توماني از آنها هزينه دريافت کرده تا برايشان ثبت نام کند اما بعد از مدتي با آنها تماس گرفته و عنوان مي شود که امکان ثبت شما براي دريافت يارانه وجود ندارد و اين فرصت را از دست داده ايد بيايد و پولتان را پس بگيريد! بنابراين ديگر نسبت به اين مورداقدام نکرده ايم و در اين چندماه نيز يارانه‌اي نداشتيم.

 

 

در چند مورد ديگر عنوان شد که نمي دانسته اند که مي بايد به همراه خانواده هايشان ثبت نام مي کردند و ابتدا فکر مي کردند که ديگر نمي توانند در ليست متقاضيان دريافت يارانه قراربگيرند اما بعد از اينکه متوجه شدند که بايد براي رفع مشکل به فرمانداري مراجعه کنند با وجود اينکه مدت هاست خود و همسرشان عضو خانواده ثبت نام شده‌اند، اما هنوز به حسابشان که قرار بود تا مرداد ماه يارانه واريز شود مبلغي واريز نشده تا بتوانند خود را از خانواده جدا کنند.

 

 

گفتند بايد منتظر ابلاغيه دولت باشيم

 

 

همچنين مشکل برخي ديگر از افراد حذف شدن از جمع خانوارهايشان بود به طوري که در مرحله ثبت نام تمامي اعضا ثبت شده بودند اما در هنگام دريافت يارانه براي يک يا دو نفرشان واريز نمي شد که با مراجعه توانسته بودن اسامي خود را به جمع خانواده هايشان اضافه کنند اما با وحود اينکه به آنها اعلام شده بود که يارانه شان همراه يارانه مرداد به حساب سرپرستان خانوار واريز مي شود اين اتفاق نيفتاده بود.

 

 

اين در حالي است که در مراجعه اين متقاضيان به آنها عنوان شده بود که براي واريز بايد منتظر ابلاغيه دولت بمانند.

 

 

در عين حال بودند خانواده هاي سه يا چهار نفره اي که با وجود ثبت نام در موعد مقرر به طور کلي يارانه اي دريافت نکرده بودند.

 

 

پاسخ هاي پليس +10

 

با اين وجود پرس و جوي برخي از اين موارد از مراکز پليس +10 نشان داد که ثبت نام يارانه کودکان همزمان دريافت شناسنامه آنها در سازمان ثبت احوال انجام مي شود و نيازي به مراجعه به پليس +10 ندارد.

همچنين يارانه کودکان هر زماني که شروع به واريز شود معوقه آن نيز پرداخت خواهد شد اين در حالي است که در مورد ساير اعضاي خانواده اين گونه نبوده و با شروع واريز معوقات به متقاضيان تعلق نمي گيرد.

مورد ديگر مرادن چند همسره بودند که يارانه آنها نيز در قالب يک خانواده واريز خواهد شد.

 

 

پربازديدترين سايت دنيا باز نشد!

 

 

اما براي پيگيري مشکل و حتي بدست آوردن جوابي براي سوالات اين هموطنان طبق ماههاي قبل تماس هاي پي در پي با سخنگوي سازمان هدفمندي که همانطور که از سمت وي پيداست بايد در مقابل ابهامات پاسخگو باشد به نتيجه اي نرسيد در عين حال يکي از مسوولين اين سازمان نيز در پاسخ به اينکه مردم سوالات بسيار دارند که بهتر است براي حل مشکلشان مقامي در سازمان به اين پاسخ دهد بدون اينکه از محتواي سوالات بپرسد عنوان کرد که پاسخ ابهامات در سايت هدفمندي وجود دارد و نيازي نيست که در خبرگزاري ها منتشر شود چراکه سايت ما پربازديد ترين سايت دنياست و همه آن را مي خوانند و از آن مطلع مي شوند.

 

با اين حال بعد از اينکه با چندين بار مراجعه به سايت هدفمندي بالاخره اين سامانه باز شد، اما پاسخ ابهامات موجود علي رغم تاکيد مسوولان اين سازمان در سايت وجود نداشت.

 

 

به گزارش ايسنا، هدف از انتشار اين گزارش تاکيد بر پرداخت و ترويج يارانه نقدي نيست بلکه اعلام بخشي از مشکلات مردمي است که خود را نيازمند دريافت يارانه دانسته و خواهان برطرف شدن مسايل پيش رو و دريافت پاسخي صريح هستند. بر اين اساس در صورت تمايل سازمان هدفمندي يارانه که پيش از اين معاون برنامه ريزي نيز نسبت به پاسخگو بودن آنها براي رفع ابهامات تذکر داده بود هر گونه پاسخ اعلامي در رابطه با موارد مذکور منتشر خواهد شد. 

 
 
 
مقدم
| |
1393/06/27 11:26:52
0
1
باسلام ، من جز زوجيني هستم كه بلا تكليف موندم به فرمانداري مراجعه كردم ،هنوز نتيجه نگرفتم ، 5 ماهه كه يارانه نگرفتم ، خواهشمندم پيگير باشيد با تشكر
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس